بی تی الن
بی تی الن

بی تی الن

سقوط یوفو در آرورا؛ یکی از اسرارآمیزترین پرونده‌ها در تاریخ یوفولوژی

سقوط یوفو در آرورا


سقوط یوفو در آرورا؛ یکی از اسرارآمیزترین پرونده‌ها در تاریخ یوفولوژی





 
ادامه مطلب ...

چرا آسمان شب تاریک است ؟

آسمان شب

چرا آسمان شب تاریک است ؟

 

ادامه مطلب ...

فاصله ستاره ها تا زمین چگونه اندازه گیری می شود؟

هر شب وقتی که به آسمان نگاه می‌کنیم، ستاره‌های بسیاری را می‌بینیم. ستاره‌هایی که فقط با نگاه کردن نمی‌توانیم فاصله‌شان را تشخیص دهیم. چیزی که باعث شد تا یونانیان باستان تصور کنند که همه ستاره‌ها در فاصله یکسانی از زمین قرار گرفته‌اند و همه آنها روی کره‌ای به مرکزیت زمین چسبانده شده‌اند. با اینحال امروزه داستان به شکل دیگری است. اما ستاره‌شناسان فاصله ستاره ها تا زمین را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

1. روش اختلاف منظر

خودکاری را برداشته و دستتان را به حالت کشیده نگه دارید. موقعیت خودکار را نسبت به جسمی دورتر در نظر بگیرید و به نوبت یک چشم خود را ببندید. می‌بینید که خودکار نسبت به جسم دورتر کمی تغییر مکان می‌دهد. چرا که هر چشم با زاویه‌ای کمی متفاوت، به خودکار نگاه می‌کند. وقتی هر دو چشمتان باز است، نسبت به فواصل اجسام مختلف درک کاملی پیدا می‌کنید. شکل زیر این موقعیت را نشان می‌دهد:

فاصله ستاره

  ادامه مطلب ...

جهت یابی در شب به کمک ستارگان

جهت یابی به کمک ستارگان


بدون داشتن GPS یا قطب‌نما، ابزار اصلی شما برای جهت یابی در شب بوسیله ستارگان خواهد بود. هرچند امروزه تکنولوژی کار شما را راحت کرده است، اما هنوز هم دانستن جهت یابی با ستارگان لذت‌بخش و مفید است. شما می‌توانید چهار جهت اصلی را با یادگیری محل تعدادی از ستارگان و صورت‌های فلکی و یا با انتخاب یک ستاره و دنبال‌کردن حرکتش، تشخیص دهید.

 

ادامه مطلب ...